HOLISZTIKUS EGÉSZSÉG, VÉDIKUS ÉLETMÓD, KÍNAI ASZTROLÓGIA, PSZICHOSZOMATIKA

 

 

 Mi mindannyian szeretnénk jól érezni magunkat a mindennapokban, az életünkben. Szeretnénk egészségesek,  egészségesebbek lenni, formálni az életcélunkat a saját életutunk  mentén, s rátalálni a saját boldogságunk alakításának egyéni útjára.  Mi történik a mentorálás során?

  • felismerjük a terápia során a különféle érzelmi eredetű problémákat, és az emberi kapcsolatok konfliktusai mögött meghúzódó tudati folyamatokat.
  • megismerjük együtt az egészséges életmód jógikus módszereit a holisztikus mentori szemléletmóddal.
  •  a jóga komplex filozófiai és lélektani nézőpontjából kiindulva az érdeklődők számára életvezetésiéletviteli kérdésekben tanácsot nyújtok.

A jelenlegi pszichológia legjelentősebb előrelépései a jógatechnikákhoz kapcsolódnak, mint például az éberség, a koncentráció, valamint a kognitív és affektív folyamatok javítása az érzelmi és mentális problémákkal való azonosulás révén.

A jóga pszichológiája azoknak az átalakulási folyamatoknak a megértésére irányul, amelyeket követni kell a szenvedés okainak leküzdéséhez szükséges stabilitás, egyensúly és mentális erő eléréséhez, a „stabilitást” a teljesség szintjeként és nem létező mentális potenciálokként értelmezi. A jelenlegi tudomány elismeri őket. Azt lehetne mondani, hogy ez tehát az „önalakulás” pszichológiája azzá, amilyenek vagyunk.

A jóga olyan technikák hatalmas kincse, amelyek jótékony hatással vannak a fizikai testre, az energiatestre, az elmére, az érzelmekre, intellektuális és szentimentális állapotainkra, és elvezetik rejtett potenciáljaink felfedezéséhez. Komplex rendszer, nem csupán testgyakorlat (ásana).

A fizikai gyakorlatok harmonizálják az endokrin, neurológiai és immunrendszert, a meditációs gyakorlatok pedig érzékelésünket, gondolatainkat, érzelmeinket és viselkedésünket.

Szintén fontos megfigyelni mentális és érzelmi fogyasztásunk minőségét, különösen a körülöttünk lévő emberekét a mindennapi életünkben és többek között a médiában, amelyek kulcsfontosságúak jólétünk és ezáltal harmónia állapotunk szempontjából.

Patanjali világosan leírta, hogyan bánhatunk az emberi elmével: megfigyelve, hogyan éljük személyes életünket, milyen minőségben élünk másokkal, milyen fizikai tevékenységeket végzünk, és a meditációs gyakorlatok, amelyek megszüntetik a tudatzavarokat, és elvezetnek bennünket a legmagasabb potenciálunk megvalósításához.

Az első pszichológusok ősi jógik voltak, akiknek a meditációs gyakorlatok különböző technikáival sikerült tisztább, derűsebb és koncentráltabb elmét elérniük. Ez az elme távol állt attól a reaktív elmétől, amely általában a múltba vagy a jövőbe utazik, tele szétszórtsággal, zűrzavarral, izgatottsággal vagy pusztító gondolatokhoz való ragaszkodással.

Ha olyan elmét művelünk, amely elég tiszta és csendes, távol a mentális ingadozásoktól ahhoz, hogy kapcsolatot tudjon teremteni belső békénkkel, lehetővé teszi számunkra, hogy bepillantást vessünk arra, hogy mi is vagyunk valójában, aminek semmi köze mentális folyamataink és egónk azonosításához. Ezt mutatja meg nekünk a jóga.

Ezek a gyakorlatok nemcsak az elménket segítenek elcsendesíteni, hanem abban is, hogy megfigyelői legyünk saját magunkkal és másokkal szembeni viselkedésünknek. Valamilyen módon lehetővé teszi számunkra, hogy saját pszichológusaink legyünk, hogy képesek legyünk észlelni a káros vagy egészségtelen viselkedéseket, és onnantól cselekedni.

Mindannyiunktól függ, hogyan érzékeljük világunkat, hogyan gondolkodunk, milyenek az érzelmeink és viselkedésünk. Ezek egyediek, és segítenek meghatározni, hogyan lépünk kapcsolatba a világban ilyen vagy olyan módon.

Ezen túlmenően a jóga különböző útjait is bevonhatjuk a harmonizációnk útjába: 

  • A karma jóga az a mód, ahogyan élünk és dolgozunk másokért és a világért, elszakadva a személyes elvárásoktól és erőfeszítéseink gyümölcsétől, maximális tudatossággal, koncentrációval és az adott feladatba való belenyugvással.

  • A rádzsa jóga a yamákon és niyamákon keresztül hatással van lelki békénkre, amely a másokkal való jó etikai kapcsolaton és a saját jólétünkön alapul.

  • A Jnana jóga tudásunk fejlődésének és a valóság megértésének bővítésének jógája.

  • A bhakti jóga az odaadás jógája, az érzelmeink kifejezésének folyamata az isteni odaadásban és mások szolgálatában.

Tanult ismeretek:

  1. Holisztikus egészség kialakítása, megőrzése és fejlesztése -  táplálkozástan és ayurvéda alapok
  2. A test és a tudat egészségének jógikus alapjai 
  3. A jóga- és védikus lélektan az elme és tudat működése
  4. Csakrapszichológia -  jógaélettan
  5. Férfi és nő útja a jógában
  6. A lelki szellemi ember viszonya a karrierhez és a pénzhez
  7. Testi-lelki egyensúly kialakítása és megőrzése ötezer éves jóga- és védikus tudás eszköztára alkalmazásával
  8. Meditáció, meditációs technikák – filozófia és gyakorlat
  9. Coaching, tanácsadás, mentoring - a megoldás-orientált segítői kapcsolat
  10. Védikus bölcseletelmélet, védikus filozófiai alapok.

A jógát nyugaton olyan fizikai és légzőgyakorlatként ismerik, amelyek hozzájárulnak a jó közérzethez és az egészséghez. A jóga és ennek következtében a jógapszichológia valódi célja azonban az elme kormányzásának elérése és a mentális képességek kiegyensúlyozott fejlesztése a személyes átalakulás érdekében.